JAKIMI METODAMI POSŁUGUJĄ SIĘ OSZUŚCI?
Uwaga - sytuacja związana z koronawirusem stała się okazją dla przestępców!
Przestępcy rozsyłają wiadomości SMS i nakłaniają do zalogowania się na fałszywych stronach, próbują także wyłudzać pieniądze poprzez Facebooka i metodą na BLIKA. Prosimy - zachowajcie czujność, bo tego typu informacji będzie przybywać.
Jakimi metodami posługują się oszuści?
- Rozsyłają wiadomości SMS z linkami do fałszywych stron płatności. W SMS-ach rozpowszechniają informację o rzekomym blokowaniu pieniędzy na rachunkach bankowych w związku ze specustawą dotyczącą epidemii koronawirusa. Powołują się na działania Rządu, Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) lub powszechną akcję szczepień ochronnych.
- Przejmują konta, np. na Facebooku, a następnie proszą naszych znajomych o przelanie pieniędzy lub o kod BLIK, argumentując to nieszczęśliwym wydarzeniem.
Jeśli w opisanych wyżej sytuacjach klikniesz w link w SMS-ie lub zrealizujesz przelew albo przekażesz kod BLIK ? Twoje pieniądze trafią do oszustów.
Metod wyłudzeń może być więcej. Oszuści cały czas tworzą nowe scenariusze działania.
Jak się bronić?
Zachowaj czujność. Stosuj się do tych zasad bezpieczeństwa:
- zawsze zwracaj uwagę na adres strony internetowej, na której logujesz się lub wykonujesz płatności,
- dokładnie czytaj treści SMS-ów jakie otrzymujesz. Bank pisze w nich czego dotyczy kod autoryzacyjny,
- jeśli znajomy prosi Cię na czacie o wysłanie pieniędzy BLIKIEM, zadzwoń do niego ? upewnij się, że jego konto nie zostało przejęte przez oszustów.
Przykłady wiadomości SMS od oszustów:
"Informujemy iż zgodnie ze specustawą dotyczącą koronawirusa Państwa środki na rachunku zostaną przekazane do rezerw krajowych NBP. Zaloguj się, aby zatrzymać 1000 PLN" - takie SMS-y otrzymała w ostatnim czasie duża liczba klientów polskich banków.
Po otrzymaniu takiego SMS-a najlepiej od razu go skasować i pod żadnym pozorem nie klikać w przesłany link kierujący do fałszywej strony do logowania na konto bankowe. Jeśli z niego skorzystamy i podejmiemy próbę zalogowania na przesłanej przez oszustów stronie, nasze dane do logowania na konto bankowe trafią w ich ręce, co grozi z kolei utratą zgromadzonych na koncie środków.
Przypominamy: Bank nigdy nie prosi o logowanie się do bankowości internetowej poprzez wysłanie linków w wiadomości SMS lub e-mail.
Informujemy również, że w związku z zagrożeniem epidemią koronawirusa, dla zachowania bezpieczeństwa swoich klientów oraz pracowników, wprowadziliśmy następujące procedury ochronne:
- skróciliśmy godziny pracy naszych placówek,
- zmieniliśmy ustawienie stanowisk związanych z obsługą klienta w taki sposób, aby zachowana była odległość min. 1 metra między pracownikiem, a klientem, a tam gdzie to było możliwe - przenieśliśmy obsługę do boksów kasowych,
- ograniczyliśmy ilość klientów przebywających w jednym czasie na Sali obsługi klienta do jednego klienta,
- zachęcamy do korzystania z usług Banku poprzez elektroniczne kanały dostępu i bankomaty, a także do płatności bezgotówkowych w internecie oraz w placówkach handlowych / usługowych,
- tłumaczymy zdenerwowanym klientom, że przyczyną ewentualnych kłopotów może być nadmierna panika, a system bankowy w Polsce jest stabilny.
Informujemy również, że Bank musi działać nawet w obliczu zagrożenia epidemią, dlatego też, jeśli wdrożone przez nas procedury ochronne są dla Państwa uciążliwe, bardzo prosimy o zachowanie spokoju i wyrozumiałość.