Klient: Podmiot, który ubiega się lub taki, któremu już przyznano dofinansowanie do przedsięwzięcia ze środków zagranicznych funduszy pomocowych, w tym środków unijnych za pośrednictwem jednostki kontraktującej (ARiMR lub inny organ występujący w roli instytucji przyznającej fundusze pomocowe).
Przeznaczenie: Realizacja przedsięwzięć z udziałem dotacji z zagranicznych funduszy pomocowych, pomostowe finansowanie części podlegającej dotacji lub/i uzupełnienie środków własnych beneficjenta.
Warunki udzielenia:
1)złożenie wniosku wraz z dokumentacją wymaganą przez bank (historia rachunku, jeśli rachunek prowadzony jest w innym banku) oraz przez dany program, pozwalającą bankowi ocenić zgodność przedsięwzięcia z zasadami programu;
2)zgodność planowanego przedsięwzięcia z zasadami programu pomocowego;
3)przedstawienie kopii wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami lub/i umowy o dofinansowanie, jeżeli została już zawarta;
4)posiadanie zdolności kredytowej zbadanej przy założeniu, że beneficjent nie otrzyma wsparcia ze środków funduszy pomocowych i cały kredyt będzie spłacał z własnych zysków;
5)zawarcie umowy o kredyt i udzielenie bankowi pełnomocnictwa do pobrania z rachunku środków pochodzących z dotacji na spłatę kredytu - jeśli ustalono spłatę kredytu z dotacji oraz wskazanie tego rachunku jednostce kontraktującej jako właściwy do przekazania środków dotacji.
Kwota maksymalna: Wyznaczana w oparciu o:
1)aktualną i prognozowaną sytuację ekonomiczno-finansową wnioskodawcy;
2)ocenę zdolności kredytowej;
3)zasady poszczególnych programów pomocowych;
4)rodzaj i wartość proponowanych zabezpieczeń spłaty kredytu skredytowane mogą zostać wszystkie koszty kwalifikowane i niekwalifikowane przedsięwzięcia w wartości netto, w przypadku rolników możliwe jest skredytowanie wartości brutto przedsięwzięcia niezależnie od tego, czy jest płatnikiem podatku VAT.
Maksymalny okres kredytowania: 15 lat.
Udział własny kredytobiorcy: Min. 20% z możliwością odstąpienia od tego wymogu, jeśli nie jest to sprzeczne z zasadami danego programu oraz przepisami Rekomendacji S.
Forma i sposób wypłaty: Jednorazowo/w transzach, bezgotówkowo w formie zapłaty za faktury lub na wskazany rachunek wykonawcy, po przedstawieniu zaakceptowanych przez bank dokumentów poświadczających zakup lub wykonanie usługi w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się wypłatę części kredytu w formie gotówkowej lub przelewu na jego rachunek, przy zachowaniu zasady, że kolejne transze wypłacane są po rozliczeniu poprzedniej.
Forma i sposób spłaty kredytu: Spłata kredytu w części dotyczącej środków otrzymanych z dotacji następuje przez realizację przez bank pełnomocnictwa, niezwłocznie po przekazaniu środków przez jednostkę kontraktującą, pozostała część kredytu podlega spłacie w terminach i kwotach określonych w umowie kredytowej na podstawie dyspozycji kredytobiorcy do obciążenia jego rachunku bieżącego prowadzonego w banku, zgodnie z załączonym pełnomocnictwem, bądź wpłaty gotówkowej lub przelewu. Na pisemny wniosek klienta dopuszcza się rozterminowanie całości kredytu, bez uwzględnienia spłaty części z dotacji.
Karencja w spłacie kapitału: Możliwa na wniosek kredytobiorcy - ustalana jest na czas niezbędny do zakończenia finansowanej inwestycji (projektu) lub/i wpływu dotacji.