Dzisiaj jest: 20 kwietnia 2024
Imieniny obchodzą: Agnieszka, Teodor, Czesław

DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO I NIE DAJ SIĘ OSZUSTOM!

Dowiedz się czym jest phishing, na czym polega takie oszustwo i jak się przed nim chronić.

 

Phishing ? co to jest?

To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić klienta do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie klient ma przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.

Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.

 

Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom! Uważaj na phishing. To jedna z metod, z której najczęściej korzystają przestępcy. Polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane.

Zachowaj ostrożność i dowiedz się więcej o phishingu => www.sgb.pl/phishing

Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem.

#DbajOBezpieczeństwo #Bezpieczeństwo #BankiSpółdzielczeSGB #SGB

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?

  • niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki
  • bonów, kuponów oraz innych darmowych ?nagród?, które można zdobyć
  • podejrzanych logowań na koncie
  • problemów z kontem lub płatnością
  • niekompletnych danych, które należy potwierdzić
  • niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić.

Jak przebiega takie oszustwo?

  • Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy.
  • Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.
  • Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku.
  • Klient loguje się ? podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.
  • Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.
  • Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
    Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS ? czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie? 
  • Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.

Jak się chronić?

  • Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
  • Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
  • Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie.
  • lost 01
  • lost 02
  • lost 03
  • lost 04

bfg small

Depozyty zgromadzone w Banku Spółdzielczym w Ruścu objęte są gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego

Nasi partnerzy

  • cp
  • ps
  • arimr
  • gmina rusiec
  • bik
  • gmina rusiec
  • kir
  • krd
  • gmina rusiec
  • western union
  • SGB BankSA
  • SGB leasing
  • Novum1
  • inkom